اولین پست الکترونیک

 

اولین نامه الکترونیک را چه کسی پست کرد

 

تاکنون چهار تحول عظیم در سیستم ارتباطات دنیا صورت گرفته است : تلگراف ، تلفن ، بی سیم و پست الکترونیکی که هر یک از آنها تاریخچه جالبی دارند که ذکر آن ها خالی از لطف نیست.

اولین تلگراف در 24 ماه مه 1844 میلادی (سوم خرداد 1223 هجری شمسی) توسط سامول مورس فرستاده شد که شامل این پیغام بود : بابا، این خدا چه چیزی را خلق کرده. مورس می دانست که با این اختراع به تاریخ پیوسته است.

حدود 32 سال بعد یعنی در دهم مارس 1876 میلادی (19 اسفند 1255) الکساندر گراهام بل تلفن را اختراع کرد و در اولین پیغام تلفنی که برای دستیارش واتسون مخابره نمود چنین گفت : آقای واتسون بیا اینجا باهات کار دارم.

گاگلیلمو مارکونی 19 سال بعد یعنی در سال 1895 (1274 هجری شمسی) ارتباطات بی سیم را پایه گزاری کرد، بطوری که جایزه نوبل فیزیک را در سال 1909 میلادی به خود اختصاص داد.البته فن آوری بی سیم سی سال بعد یعنی در سال 1924 با افتتاح ارتباط مخابراتی بین انگلستان و آفریقای جنوبی پا به عرصه وجود گزاشت. اولین پیغام بی سیم که بین سرادگار والتون، کمیساریای عالی آفریقای جنوبی و ژنرال هرتزوگ نخست وزیر این کشور ارسال شد بدین شرح بود : ما بر فراز زمان و مکان با یکدیگر سخن می گوییم و امیدواریم که این فن آوری جدید باعث صلح میان ما شود.

و اما پست الکترونیکی : همانند تلگراف، تلفن و بی سیم زمان ارسال اولین پست الکترونیکی را می توان یک لحظه تاریخی دانست.

اولین پیغام پست الکترونیکی عبارت از حروف QWERTYUIOP بود که توسط مهندس ری تاملینسون در سال 1971 میلادی به عنوان یک نمونه آزمایشی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر و برای خودش ارسال شد.

متن این پست الکترونیکی را با متن اولین تلگراف، تلفن و بی سیم مقایسه کنید .فکر نکنم که هیچ پیغامی از این بی محتواتر هم پیدا بشود.جناب تاملینسون حروف ردیف اول صفحه کلید را تایپ کرده بود.انگار یک نفر هم پیدا نشده بود که محض رضای خدا او را راهنمایی کند و به بگوید حالا که قرار است به تاریخ بپیوندی لااقل یک مقدار روی متن اولین پست الکترونیک و محتوای آن دقت کن.

از آبروریزی در کتاب های تاریخ که بگزریم ظاهراً خود تاملینسون هم نمی دانسته که بنیانگزار چه سیستم مهمی شده وگرنه قطعا محتوای پیام چیز دیگری از کار در می آمد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد