امروز در تاریخ

26 آبان / 17 نوامبر / 14 شوال
26 آبان ماه هجری خورشیدی
بزرگان ایران شاه را برکنار کردند
با این که ارتش ایران به فرماندهی ژنرال « زرمهر » هپتالها را شکستی سخت داده بود، بزرگان کشور در یک نشست محرمانه در 17 نوامبر سال 487 میلادی تصمیم گرفتند که شاه را برکنار و قباد پسر پیروز ( شاه اسبق از دودمان ساسانی ) را بر جای او بنشانند و این تصمیم، بدون خونریزی عملی شد . قباد برای نشان دادن شایستگی خود و این که بزرگان کشور در انتخاب او اشتباه نکرده بودند شخصا با سپاهی به جنگ قوم نیمه زرد « خزر » رفت و این قوم را شکستی سخت داد به گونه ای که نیمی از خزرها آواره اروپا شدند و به دین یهود گرویدند.
    

امروز با حافظ

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت
تنم از واسطه دوری دلبر بگداخت
سوز دل بین که ز بس آتش اشکم دل شمع
آشنایی نه غریب است که دلسوز من است
خرقه زهد مرا آب خرابات ببرد
چون پیاله دلم از توبه که کردم بشکست
ماجرا کم کن و بازآ که مرا مردم چشم
ترک افسانه بگو حافظ و می نوش دمی
آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت
جانم از آتش مهر رخ جانانه بسوخت
دوش بر من ز سر مهر چو پروانه بسوخت
چون من از خویش برفتم دل بیگانه بسوخت
خانه عقل مرا آتش میخانه بسوخت
همچو لاله جگرم بی می و خمخانه بسوخت
خرقه از سر به درآورد و به شکرانه بسوخت
که نخفتیم شب و شمع به افسانه بسوخت

آهنگهای جدید چاووشی

اهنگهای جدید از چاووشی ویگانه - البئم سروش و اسلامی
امروز براتون چهار تا آهنگ بسیاز زیبا از محسن چاوشی و محسن یگانه و حامد هاکان آماده کردم یکی از این آهنگها تهمت از چاوشی و یگانه و یک آهنگ اسپانیایی از چاوشی به همراه آهنگ سوت و کور و الهی بمیری هاکان به صورت کامل است.
 

امروز در تاریخ

آبان ماه هجری خورشیدی
آیین مکاتبات اداری زمان ساسانیان الگو جهان امروز
کتاب «آیین مکاتبات اداری» به زبان انگلیسی تالیف «تاراپور»، سال 1933 در نیمه نوامبردر کشورهای انگلیسی زبان توزیع شد که اصول آن تا کنون در علوم اداری و رشته مدیریت دولتی الگو قرار گرفته و مورد توجه بوده است.
     تاراپور در مقدمه این کتاب نوشته است که بیشتر قسمتهای کتاب ترجمه آیین مکاتبات ادارات دولتی ایران در زمان ساسانیان است که مهاجران پارسی(زرتشتی) در قرن هفتم میلادی با خود به هند آورده بودند و وی باجمع آوری و ترجمه انها، کتاب را در بمبئی نوشته است.
     مولف در این کتاب ضمن پرداختن به آیین مکاتبات موسسات عمومی ایران باستان به روش مدیریت و حسابرسی این عهد از جمله مقررات تشویق و تنبیه مدیران و کارمندان و ضوابط ارتقاء و ترفیع و وضعیت دوران کارآموزی کارکنان ومدیران و چگونگی استعلام نظر انان برای حل مسائل اداری پرداخته است.
     جهان امروز همواره ایران باستان را به داشتن روش های پیشرفته و کار آمد برای اداره امور عمومی ستوده است. امپراتوری های امویان و عباسیان و بعدا سلجوقیان و در پی انها مغولان و تیموریان برای تمشیت امور و اداره قلمرو خود از این مهارت ایرانیان به خوبی بهره برداری کردند و بقای انها به دلیل سپردن کارها به مدیران و وزیران ایرانی بود. این مهارت ایرانیان از اواسط حکومت صفویه پا به قهقرا گذارد و بسیاری از مسائل چند قرن اخیر وطن ما نتیجه همین ضعف شدید اداری است.
     مهاجرت گروهی از ایرانیان به هند، نخستین مهاجرت ایرانیان از وطن در طول تاریخ این کشور بود، زیرا که نمی خواستند سلطه اعراب مسلمان را تحمل کنند.
 
گلوله خارج نشد و حسین علاء نخست وزیرزنده ماند
حسین علا
25 آبان در سال 1334 (16 نوامبر 1955) حسین علاء نخست وزیر وقت در مجلس ترحیم هدف گلوله مظفر ذوالقدر از فدائیان اسلام قرارگرفت ولی گلوله در لوله سلاح گیر کرد و ذوالقدر سلاح را بر سر علاء زد که مجروح شد.
     علاء یک روز پیش از سفر به پایتخت عراق برای شرکت در اجلاس سران دولتهای عضو پیمان بغداد در مسجد سلطانی هدف حمله قرار گرفت.وی بعد از ظهر آن روز برای شرکت در مجلس ترحیم مصطفی کاشانی پسر آیت الله کاشانی و نماینده مجلس که همان هفته فوت شده بود به مسجد رفته بود که هدف حمله قرار گرفت. در پی بازجویی از مظفر ذوالقدر، نواب صفوی رئیس و بسیاری ازاعضای جمعیت فدائیان اسلام از جمله خلیل طهماسبی که به رای مجلس آزاد شده بود دستگیر و وبعدا اعدام شدند. خلیل طهماسبی 16 اسفند سال 1329 سپهبد رزم آرا نخست وزیر وقت را که برای شرکت درمراسم ترحیم آیت الله فیض به مسجد رفته بود با شلیک گلوله کشته بود.
 
 
16 نوامبر میلادی
در قلمرو اندیشه
اندرزهایی برای ترقی بشر
Johann Gottfried Herder
16 نوامبر سال 1793 در همان روز که شیلر تاریخ جنگهای سی ساله را منتشر کرد، «یوهان گوتفرت هردر» فیلسوف، نویسنده و شاعر آلمانی نیز اثر دیگر خود «اندرزهایی برای ترقی بشر» را به توزیع داد. هردر (متولد 1744 و متوفا در 1803) آثار مهم دیگری ازجمله «نگاهی به فلسفه انسان»، «تحولات تاریخساز»، تطبیق افسانه ها»، ّ تطبیق ادیان»، «ریشه واژه ها»، «عشق به یادگیری» و «مجموعه سرود ها و ترانه های فولکلوریک ملل» دارد. افکار فلسفی «هردر» عمدتا در دو اثر او «نگاهی به فلسفه انسان» و «تحولات تاریخساز» منعکس است. برخی مترجمان انگلیسی این دو کتاب در ترجمه، عناوین این دو اثر را به «رئوس مطالب فلسفه انسانی» و «رویدادهایی که تاریخ می سازند» تغییر داده اند. عقاید فلسفی«هردر» با «کانت» تفاوت زیاد ندارد. وی نادانی، بی دانشی و نا آگاهی را عامل عمده خروج بشر از را ه درست دانسته و به زعم او بشر با دانش و آگاه کمتر گرد گناه و خطا می گردد، مگر این که دنیا پرست و آزمند شده باشد. کتاب اندرزهای او فایده آموزش و پرورش دارد. به عقیده او آموزش کودک از پنجسالگی باید شروع شود و به ا و رعایت محدودیت ها و احترام به حقوق دیگران و عدم تجاوز از حقوق خود باید آموخته شود.