خاطران حضرت امیر ( ع )‌

 

خاطرات امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام

نویسنده : صبوری
منبع : سایت الشیعه

شتاب مردم
1. پـس از رسـول خـدا مـسـلمانان در تصدى خلافت اختلاف کردند به خدا سوگند
هرگز تصور نمى کردم و به خاطرم نمى گذشت که مردم پس از رسول خدا جز من به کس دیگرى روى آورند! (چـیـزى که براى من شگفت آور بود) هجوم و شتاب مردم بود که مى دیدم مانند سیل به طرف او (ابـوبـکـر) سـرازیـر شده بودند و براى اینکه با اوبیعت کنند به سمت وى مى تاختند ( و از یکدیگر سبقت مى گرفتند)!.
2. ... هنگامى که دیدم مردم براى بیعت با ابوبکر هجوم آوردند, من دست نگه داشتم ,و معتقد بودم کـه بـه مـقام محمد(ص ) از او و دیگران , برازنده ترم (مگر نبود که )رسول خدا آن دو نفر (ابوبکر و عـمـر) را در سـپاه اسامة بن زید قرار داده بود و از آنهاخواسته بود تا همراه اسامه مدینه را ترک کنند؟
آخرین کلماتى که از زبان مبارکش شنیده مى شد فرمان حرکت و شتاب در تجهیز سپاه اسامه بود.

1. قال على (ع ): ... فلما مضى لسبیله (ص ) تنازع المسلمون الامر بعده , فواللّه ما کان یلقى فى روعى ولایخطر على بالى ان العرب تعدل هذا الامر بعد محمد(ص ) عن اهل بیته ولا انهم منحوه عنى من بعده . فما راعنى الا انثیال الناس على ابى بکر واجفالهم الیه لیبایعوه . ((245))
2. ... فـلـمـا رایـت الناس قد انثالوا على ابى بکر للبیعة , امسکت یدى وظننت انى اولى واحق بمقام رسـول اللّه (ص ) منه و من غیره وقد کان نبى اللّه امر اسامة بن زید على جیش و جعلهما فى جیشه و ما زال النبى (ص ) الى فاضت نفسه یقول : انفذوا جیش اسامة , اءنفذوا جیش اسامة .... ((246))

245- شرح نهج البلاغه , ج 6, ص 95.
246- کشف المحجه , ص 176.

نظرات 2 + ارسال نظر
maryam goli چهارشنبه 2 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 09:24 ق.ظ http://maryam-goli.blogsky.com

ممنونم از لطفت

حاجیه پنج‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 09:56 ق.ظ http://hajieh.blogsky.com

سلام
خوبه .......... موضوع خوبی رو انتخاب کردین ..........
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد